Zajęcia rewalidacyjne
Zajęcia z pedagogiem specjalnym.
GRAFOMOTORYKA – wprowadzenie do umiejętności pisania poprzez nabywanie zdolności graficznych (zapis) i motorycznych (ruch, lokomocja narzedzia pisarskiego); nauka prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego.
Kolorowanie, obrysowanie przedmiotów na kartce, ryowanie po śladzie, łączenie kropek, dorysowanie brakujących elementów czy pisanie po śladzie liter i cyfr to propozycje ćwiczeń usprawniających małą motorykę.
Aby praca miała charakter zabawy ale także miała walory edukacyjne warto dobrać odpowiednie narzędzie kreślarskie/ pisarskie (najlepiej sprawdzają się trójkątne kredki, ponieważ ich kształt pomaga w dokładnym ułożeniu ich pomiędzy palcami), odpowiednie oświetlenie stolika – zarówno światło słoneczne (ustawienie stolika względem okna) jak i światło z lampki powinno padać: dla dziecko praworęcznego – z lewej strony, dla dziecka leworęcznego – z prawej strony.
Dodatkowo blat stolika powinien być matowy (nie odbijał światła), ilość rzeczy na stoliku powinna być ograniczona, warto dobraż także materiał do możliwości poznawczych dziecka.
Ważna jest także postawa przy stoliku: stolik i krzesło powinny być dostosowane do wysokości dziecka, nogi dziecka oparte o podłogę – nie mogą wisieć w powietrzu, plecy powinny być wyprostowane, jedna ręka koloruje/ pisze, druga ręka trzyma kartkę papieru. Warto aby kredki lub inne przybory znajdują się w zasięgu ręki dziecka.
Od 3 roku życia zaczynamy naukę prawidłowego chwytu, w którym udział biorą kciuk, palec wskazujący oraz palec środkowy. Oczywiście, można uczyć prawidłowego chwytu wcześniej, jeśli zauważymy, że dziecko jest na to gotowe. Jeśli podczas pracy z dzieckiem widzimy, że jego rączka jest bardzo napięta, warto wprowadzić codziennie zabawy masami plastycznymi w celu rozluźnienia i regulacji napięcia. Jeśli stan utrzymuje się dłużej, warto skorzystać z konsultacji specjalisty rehabilitacji lub integracji sensorycznej.